Hei,alkaako sinulla opinnot tai uusi työ tai työkokeilu syksyllä-tai haluaisitko näitä asioita mutta jokin tuntuu vaikealta ja pohdit pitäisikö asioiden vaan antaa olla?Ennenkuin teet mitään hätiköityä päätöstä,lue tämä blogiteksti. Voisiko tässä olla sinulle apua arjen haasteisiin?Iisalmessa toimii Kapasiteetti käyttöön hanke ja vastaavanlaista toimintaa löytyy varmasti muiltakin paikkakunnilta.KK-olkaa hyvä 😊kesäterkuin OA tiimi.
Ratkaisukeskeisessä neuropsykiatrisessa valmennuksessa
etsitään vahvuuksia ja voimavaroja sekä pyritään saamaan nuorelle onnistumisen
kokemuksia, joiden kautta hän voi nähdä itsensä myönteisessä valossa – ehkä
ensikertaa vuosikausiin. Näiden kokemusten myötä nuori saa tunteen siitä, että
myös hän voi onnistua ja osata. Ja pienistä puroista kasvaa iso virta, kuten
sanotaan. Nuori työskentelee yhdessä valmentajansa kanssa kohti itse laatimiaan
tavoitteita ja pienin askelin on mahdollista onnistua asioissa, jotka nuoresta
ovat alkuun saattaneet tuntua mahdottomilta. Ja lopulta nuori onnistuu
itsenäisesti ilman valmentajan tukea.
Yksinkertaisimmillaan valmennuksen periaatteiden voidaan
sanoa olevan asioiden katsomista positiivisesta näkökulmasta. Valmentajina
meitä kiinnostaa epäonnistumisten sijaan onnistumiset: meitä ei kiinnosta miksi
nuori on ollut koulusta 100 tuntia poissa, vaan mikä hänet on saanut olemaan
toiset 100 tuntia läsnä. Milloin ja missä olosuhteissa jokin nyt haasteena
oleva asia sujuu ja onnistuu? Kun löydämme näitä niin sanottuja positiivisia
poikkeuksia, lähdemme nuoren kanssa tutkimaan, mitä näistä onnistumisen
edellytyksistä on mahdollista lisätä arkeen entistä enemmän.
Valmennuksessa jalkaudumme ratkomaan haasteita nuoren kanssa
yhdessä sinne, missä niitä esiintyy. Tiskaaminen voi jatkossa sujua aivan
itsenäisesti, kun tiskivuori on ensin selätetty yhdessä valmentajan kanssa.
Kaupassa ostoskoriin löytyvät sinne toivotut tuotteet myöhemminkin, kun ne on
sinne ensin yhdessä kerätty. Kouluun tai aamulla oleviin menoihin voi jatkossa
ennättää ajoissa, kun opettelee ajattelemaan aamutoimensa kiireen ja kaaoksen
sijaan tehtäviksi pilkottuna. Harjoittelemme siis uusia toimivampia
toimintatapoja aiempien, mahdollisesti toimimattomien, tilalle.
Hankkeemme asiakkaissa on nuoria hyvin monista eri
lähtökohdista. Heidän haasteensa ovat erilaisia, mutta jokaisella on suunta
kuitenkin eteenpäin. Haasteeksi nuori voi kokea sosiaaliset tilanteet,
keskittymisen hankaluudet, ajanhallinnan vaikeudet tai vaikkapa oman arkensa
suunnittelun ja toteutuksen. Valmennuksessa lähdemme siitä, että yksikään
nuoren kokema haaste ei estäisi tai rajoittaisi mielekästä arkea, vaan hän saa
itselleen valmiuksia, jotka tukevat hyvän ja omannäköisen elämän elämistä.
Mutta mitä valmennus nuorelta vaatii? Mielestämme tärkein,
mitä nuorelta vaaditaan, on motivaatio ja sitä myötä halu sitoutua asioidensa
eteenpäin viemiseen. Ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmennus ei ole
taikasauva tai hokkuspokkus-temppu vaan nuoren ja valmentajan matka kohti
nuoren asettamaa päämäärää. Ja harva nuori tietääkään, että hänellä itsellään
on jo se kaikki osaaminen ja tietotaito omasta elämästään, sekä ratkaisun
avaimet käsissään kohti oman elämänsä toimijuutta.
Kommentit
Lähetä kommentti