Hyvää kesää just Sinulle! Kesä tulee meille kaikille – olipa elämäntilanne mikä tahansa, tykkäsi kesästä tai ei. On asioita, mihin emme voi vaikuttaa, mutta omaan suhtautumiseen voimme! Ja niinpä, haluamme tarjota Sinulle lähetteen luontoon sekä kesäreseptin siihen. Näiden avulla näet ja koet pieniä ihmeellisiä asioita, jotka ovat läsnä tässä hetkessä. Ja muistathan luonnon hyvinvointivaikutukset, ne alkavat vaikuttaa heti, kun virität itsesi luontotaajuudelle ja pysyvät pitkään. Esimerkiksi jo noin 15-20 minuutin oleskelu luonnossa laskee verenpainetta. Luonnon rentouttava vaikutus lievittää myös stressiä ja fyysisiä oireita, kuten kiputiloja ja päänsärkyä. Luonto kohentaa mielialaa ja sen positiiviset vaikutukset näkyvät myös vuorovaikutustilanteissa ja lisäävät sosiaalista hyvinvointia. Luonnossa voi vain oleilla, mutta luonto ja sen moninaisuus lisäävät myös fyysistä aktiivisuutta. Lisää aiheesta pääset lukemaan täältä . Kesäresepti: Vinkki 1. Kerää luonnonkukista kimppu tai k...
Mi ten purkaa tuntojaan, kun ei edes tiedä miten pukisi ajatuksensa sanoiksi? Tätä kysymystä on varmasti moni ihminen pohtinut jossain vaiheessa elämänsä aikana. Keskustelu ja vertaistuki auttavat oman osansa, mutta joskus tunteet kumpuavat jostain syvemmältä paikasta, jonne on vaikea päästää muita, mielen perukasta minne ei aina itsekään selkeästi näe. Kurimus, spraymaalaus, 2021 Sairastuin teini-ikäisenä vaikeaan masennukseen. Entisen "kympin oppilaan" koulusuoritus lähti alamäkeen, jouduin lukuisien sairaalahoitojaksojen kierteeseen, loputtomalta tuntuvaan lääkehoitoon ja turhauttavan tuloksettomaan keskusteluterapiaan alati vaihtuvien hoitajien kanssa. Kaverit muuttivat pois kotipaikkakunnaltani edetäkseen omassa elämässään ja tunsin jääneeni yksin, vaille tukea. En koulussa juurikaan pitänyt kuvaamataidosta. Työt piti tehdä opettajan antamien ohjeiden mukaan ja vertailua muiden oppilaiden kanssa syntyi väistämättä. En päässyt toteuttamaan itseäni. Tunsin muutenkin jä...