Siirry pääsisältöön

"Toivolla on taipumus tarttua."Matiaksen ajatuksia vapaaehtoistyöstä.

 Moi,olen Omat avaimet kokemustoimija



Matias ja tällä kertaa haluan jakaa ajatuksiani vapaaehtoistyöstä.

Viime viikolla 5.12. vietettiin kansainvälistä vapaaehtoistyön päivää. Tämä sai minut miettimään sitä, mitä vapaaehtoistyö minulle merkitsee. Siinä pähkäillessäni tulin huomanneeksi, että vapaaehtoistyöllähän on ollut minulle aivan valtava merkitys pitkin elämääni!

Minulla on ollut pitkin elämääni sellaisia jaksoja, joissa minusta on tuntunut siltä, etten voi itse vaikuttaa asioihini elämässä. Tuntui, että minä vain livuin ajopuun lailla toimistosta ja vastaanotosta toiseen. Tuntui, etten oikein itse osannut tehdä mitään muuta kuin totella parhaani mukaan sitä, mitä minua käskettiin tekemään.

Vapaaehtoistyötä tehdessä minusta tuntui ja tuntuu siltä, että minä itse valitsen, mitä teen. Yksi parhaita puolia vapaaehtoistyössä on sen herättämä toivon tunne – minusta tuntuu, että vaikka maailmassa on paljon kaikkea ikävää, eikä maailma tule valmiiksi koskaan, ainakin teen jotakin! Olen järjestänyt vertaisryhmän ja läksyntekohetkiä, olen toiminut oppilaitosten oppilaskunnan hallituksissa, olen soittanut ja laulanut, keittänyt kahvia, kantanut pöytiä ja tuolia, siivonnut – olen tehnyt vaikka ja mitä vapaaehtoisena. Eikä kyllä kaduta – minusta on ihana tietää, että olen antanut oman panokseni siihen, että yhdessä tekeminen, kulttuurin luominen ja niin edelleen on ollut mahdollista.

Vapaaehtoistyö on minulle voimavara. Minä olen masentunut, ja minulla on silloin tällöin jaksoja, jolloin koen asiat vähemmän mielekkäiksi ja epätoivo ja valtava väsymys uhkaa vallata minut. Silloin on hienoa, kun voin tavalla tai toisella auttaa jotakuta toista. Silloin minulle tulee sellainen olo, että annan toivoa toiselle, ja toivolla on usein taipumus tarttua. Minä uskon, että me ihmiset olemme ennen kaikkea osa yhteisöä, ja auttamalla muita tulee samalla pidettyä huolta siitä, että oma yhteisökin hyötyy.

Vapaaehtoistyö on antanut minulle valtavasti mahdollisuuksia. Vapaaehtoistyö on vienyt minut opiskelemaan sosionomiksi, koska ymmärsin haluavani tehdä hommia järjestökentällä ihan työkseni, ammattilaisena. Vapaaehtoisena tehnyt kulttuurialan työt ovat myös pikkuhiljaa antaneet minulle mahdollisuuksia kehittää sosiaalialan osaamistani luovien menetelmien osaamisen kautta, ja olen jo nyt voinut sosiaalialan tehtävissä voinut käyttää sellaista luovaa osaamista, jonka olen oppinut vapaaehtoistöistä.

Vapaaehtoistyö antaa piristysruiskeen, kun maailma tuntuu harmaalta. Se antaa toivoa. Mikä olisi sellaista vapaaehtoistyötä, jota sinä voisit kuvitella tekeväsi? Millaista vapaaehtoistyötä arvostat? Näitä kannattaa miettiä – ja tarttua toimeen!

Matias

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Omat avaimet 4you -tiimi esittäytyy! Kuka on Johanna?

Omat avaimet 4you -toiminnan tiimi on aloittanut täydellä kokoonpanolla ja nyt onkin hyvä hetki tehdä meidän tiimiläisistä esittelyä meidän somen puolelle. Tästä alkaakin sitten kuukauden mittainen jakso, joka viikko yksi meidän tiimiläisistä esittäytyy. Joten kannattaa pysyä kuulolla! Omat avaimet 4you -tiimi lähtee täynnä tarmoa ja innokkuutta kohti vuoden 2023 syksyä sekä samaan aikaan pohtimaan ja miettimään vuoden 2024 toiminnan sisältöä ja painopisteitä. Toiminnassa korostuu erityisesti tarvelähtöisyys, kuulluksi tuleminen ja yhdessä tekeminen. Meidän tiimiin kannattaa siis rohkeasti olla yhteydessä asiassa kun asiassa! Mutta sitten itse asiaan eli tiimiläisen ensimmäiseen esittelyyn. Täällä teille näpyttelemässä on Johanna Kainulainen. Toimin Aspa-säätiössä koordinaattorina ja Omat avaimet 4you-toiminnassa olen tiiminvetäjänä. Osallistun aktiivisesti toimintaan myös ja minut tullaan näkemään niin ryhmissä, yhteistyöpaluissa, eri esittelyissä, somessa.. kaikessa mitä me koko tiim

Omat avaimet 4You -tiimi esittäytyy. Kuka on Sanna?

  Heippa! Olen Omat avaimet 4You -toiminnan Keski-Suomen vahvistus Inkiläisen Sanna. Tässä pieni esittely itsestäni. Paremmin tulen tutuksi yhteisen tekemisen myötä eli ollaan yhteyksissä :) Työurani olen aloittanut käsityöalan yrittäjänä, jossa vierähtikin reilut 10 vuotta. Oman terveyden vuoksi ammatista oli luovuttava ja olikin aika pohtia uutta alaa, jossa työskentely olisi mahdollista ja olisin taas työkykyinen. Lähdin opiskelemaan sosionomiksi, opinnoissa suuntauduin mielenterveys- ja päihdetyöhön. Oman paikkani löysin lastensuojelusta jo opintojen aikana ja sille tielle jäin. Aspa-säätiön töihin siirryin vuoden 2022 alkupuolella 4You-toimintaan, jossa kohderyhmä oli jälkihuoltonuoret ja tavoitteena arjen tukeminen ja voimavarojen vahvistaminen. Toiminta yhdistyi Omat avaimet -toiminnan kanssa tämän vuoden alussa ja nimetkin yhdistyivät Omat avaimet 4You:ksi. Työssäni kohtaan erilaisia ihmisiä ja juuri kohtaamiset ovat työn suola. Kokemustoimijat ja kokemusasiantuntijat työ

Kokemusasiantuntija Jenni esittäytyy

Moi!  Minä olen Jenni ja toimin Omat Avaimet-projektissa kokemusasiantuntijana.  Olen 28-vuotias, asun Iisalmessa mutta olen kotoisin Lapinlahdelta. Olen välillä liiankin ylpeä savolaisuudestani ja muutaman etelässä vietetyn vuoden jälkeen halusin palata kotikonnuilleni.  Ammatiltani olen matkailupalvelujen tuottaja. Olen ollut masentunut ja ahdistunut niin kauan kuin muistan. Nyt, kun diagnoosit eivät enää huuda vakavaa, olen oppinut kääntämään sairastumiseni voimavaraksi . Masennus tulee aina olemaan osa elämääni, ja vaikka siitä toipuminen on pitkä ja raskas matka kulkea, on se mahdollista. Ei elämäni vieläkään ole jatkuvaa linnunlaulua ja ruusuilla tanssahtelua, mutta nyt vaikeat päivät eivät tunnu niin ylitsepääsemättömiltä. Niihin osaa suhtautua eri tavalla. Päädyin mukaan Omat Avaimet-projektiin ystäväni kautta. Minulla oli jotenkin ihan kauhea jumi elämässä päällä, tuntui ettei mikään asia etene mihinkään suuntaan ja jokainen päivä oli samanl