Päätimme muuttaa suuntaa. Olimme seuraavaksi yhteyksissä kohderyhmän kanssa työskenteleviin toimijoihin. Jo varhain yhteistyökumppaneiden kanssa keskustellessamme ja menetelmää esiteltäessä havainnoimme, että menetelmä soveltuu erinomaisesti esimerkiksi liikuntavammaisille nuorille sellaisenaan. Järjestimme ammattilaisille kohdennetut Hevari-koulutukset ja näin kokeilut pääsivät alkamaan. Järjestimme Hevarikoulutuksia mm. Kainuun Soten vammaispalvelulle, Siun Soten vammaispalveluille sekä Ammattiopisto Luovin henkilöstölle Pohjois-Karjalassa. Kehitysvammapuolen ammattilaisten koulutuksissa oma oletuksemme vahvistui siitä, että Hevari-menetelmää tulee soveltaa, tiivistää ja keventää, jotta se vastaisi mm. kehitysvammaisten nuorten aikuisten tarpeisiin.
Samiedussa Hevari-valmennusta toteutettiin 10 kerran
konseptilla ja Luovissa ensisijaisesti tiivistetyllä ja kevennetyllä mallilla.
Lyhyin valmennus kattoi neljä tapaamista. Kokeiluun osallistui kolme valmennusryhmää.
Ryhmien koot vaihtelivat 7-17 osallistujaan/ryhmä.
Mm. Liperin Luovin teemat (neljän kerran Hevari) olivat voimavarat, vahvuudet, unelmat ja nämä teemat koottiin viimeisellä tapaamiskerralla yhteen, jolloin nuori piirsi paperille puun tai pilven, jonne kirjasi ylös edellä mainittuja asioita. Liperin ryhmässä mm. hahmopuu-harjoitus oli mieluisa. Kaikki ryhmäläiset osallistuivat innokkaasti hahmopuun täyttämiseen, joka oli piirretty valkotaululle. Nuoret olivat itse tulostaneet hahmot. Ohjaajat kertoivat, että unelmat -teemaan nuorilla oli ollut helpointa tuottaa asioita mm. oma auto, matkustaminen, ammatin löytäminen. Unelmateemaa ryhmässä oli jatkettu siten, että osallistujat olivat myös miettineet, mitä kyseisen unelman saavuttaminen itseltä vaatii (koulutus – työ – raha).
Samiedussa puolestaan Hevari oli sisällytetty nuoren lukujärjestykseen. Valmennuksesta hahmopuu ja fiiliskierros oli jätetty pois, jotta kaikki nuoret voisivat osallistua ryhmätapaamisille. Biisejä Savonlinnassa kuunneltiin toiveiden mukaisesti perjantaisin kokkailujen lomassa. Unelmakartta oli ryhmälle mieluisa. Haastavia harjoituksia olivat olleet mm. ”Millainen olen parhaimmillani?”, joista oli selvitty tuetusti, ajan ja avoimen/sallivan keskustelun voimin.
Tuloksia kokeiluista:
Hyvinvoinnin lisääntymisen mittari
Hevariin osallistuneista nuorista (Valma-opiskelijat) 77 % koki,
että Hevarilla oli myönteistä vaikutusta omaan hyvinvointiin. Tulos on Hevarin
(Valma-ryhmä/Luovi) loppukyselyn kysymyksestä ”Oliko Hevaritunneille osallistumisesta
myönteistä vaikutusta hyvinvointiisi?”
Hyvinvoinnin lisääntyminen oppilaitoksien nuorissa
Hevari-toteutusten jälkeen haastattelimme ryhmiä ohjanneita
ammattilaisia (Valma/Telma-ryhmät).
Haastattelujen tulokset:
- Oppilaitokset ovat saaneet Hevarista uusia työkaluja nuorten kanssa työskentelyyn.
- Uudenlainen tapa toimia, tukee ryhmäytymistä, lisää ohjaajan ja nuorten välistä vuorovaikutusta ja luottamusta sekä on lisännyt nuorten itseilmaisua omasta elämästä.
- Teemat ovat mielenkiintoisia ja herättävät keskustelua sekä pohdintaa ryhmässä, nuoressa itsessään ja hänen omassa toiminnassaan. Mm. vahvuuksien läpikäyminen on ollut hyödyllinen teemakerta ennen työssäoppimisjaksoa.
- Nuorten hyvinvointi on lisääntynyt.
- Hevarin käyttöä jatketaan.
Hevarin soveltuvuus kehitysvammaisten nuorten tarpeisiin
Kuntapuolen vammaispalvelujen ammattilaisia kouluttaessa ammattilaiset
kertoivat, että Hevari ei sellaisenaan sovellu heidän asiakkailleen (89 %). Valmennusta
tulee soveltaa, tiivistää ja keventää. Harjoituksia tulee yksinkertaistaa.
Aspan Hymis-hankkeessa (Hyvinvointia mielelle
saavutettavasti) Hevarin materiaaleja ja harjoituksia muokataan tällä hetkellä
saavutettavampaan muotoon. Hymis-hankkeesta enemmän: https://www.aspa.fi/tietoa-aspasta/hankkeet-ja-kehittamistoiminta/hymis/
Kiitämme kokeiluumme osallistuneita ammattilaisia ja nuoria yhteistyöstä.
Kommentit
Lähetä kommentti