Siirry pääsisältöön

Hevaria itsenäistyville erityistä tukea tarvitseville nuorille

Omat avaimet -toiminnan vuoden 2021 lisäkohderyhmänä toimi itsenäistyvät erityistä tukea tarvitsevat nuoret. Tarkoituksenamme oli päästä testaamaan, soveltuuko Hevari -valmennusmenetelmä heidän tarpeisiinsa. Jo varhain alkuvuodesta huomasimme, että Korona vaikutti huomattavasti nuorten tavoittamiseen, sillä emme päässeet kontaktoimaan henkilökohtaisesti kohderyhmää. Kontaktoiminen ei onnistunut myöskään verkon välityksellä. Tarjosimme kohderyhmälle niin live-toteutusta kuin verkossa toteutettavaa valmennusta tässä onnistumatta.


Päätimme muuttaa suuntaa. Olimme seuraavaksi yhteyksissä kohderyhmän kanssa työskenteleviin toimijoihin. Jo varhain yhteistyökumppaneiden kanssa keskustellessamme ja menetelmää esiteltäessä havainnoimme, että menetelmä soveltuu erinomaisesti esimerkiksi liikuntavammaisille nuorille sellaisenaan. Järjestimme ammattilaisille kohdennetut Hevari-koulutukset ja näin kokeilut pääsivät alkamaan. Järjestimme Hevarikoulutuksia mm. Kainuun Soten vammaispalvelulle, Siun Soten vammaispalveluille sekä Ammattiopisto Luovin henkilöstölle Pohjois-Karjalassa. Kehitysvammapuolen ammattilaisten koulutuksissa oma oletuksemme vahvistui siitä, että Hevari-menetelmää tulee soveltaa, tiivistää ja keventää, jotta se vastaisi mm. kehitysvammaisten nuorten aikuisten tarpeisiin.


Itsenäistyvien erityistä tukea tarvitsevien nuorten aikuisten Hevari-valmennuksien toteuttaminen ei toteutunut täysin aluksi suunnittelemallamme tavalla. Koska suurin osa kohderyhmän nuorista kuuluivat riskiryhmään, tuli ryhmän toteutuksessa huomioida monia eri seikkoja. Yhteistyössä alueen toimijoiden kanssa päädyimmekin siihen, että jo toimintaa järjestävät tahot toteuttavat valmennukset omille nuorilleen itse Omien avaimien ohjeilla ja ammatillisella tuella. Hevarin soveltuvuutta testattiin Ammattiopisto Samiedussa (Itä-Savon koulutuskuntayhtymä Ammattiopisto Samiedu, Savonlinna) ja Ammattiopisto Luovissa (Joensuu, Liperi) erityistä tukea tarvitseville nuorille.

 

Samiedussa Hevari-valmennusta toteutettiin 10 kerran konseptilla ja Luovissa ensisijaisesti tiivistetyllä ja kevennetyllä mallilla. Lyhyin valmennus kattoi neljä tapaamista. Kokeiluun osallistui kolme valmennusryhmää. Ryhmien koot vaihtelivat 7-17 osallistujaan/ryhmä.

 

Mm. Liperin Luovin teemat (neljän kerran Hevari) olivat voimavarat, vahvuudet, unelmat ja nämä teemat koottiin viimeisellä tapaamiskerralla yhteen, jolloin nuori piirsi paperille puun tai pilven, jonne kirjasi ylös edellä mainittuja asioita. Liperin ryhmässä mm. hahmopuu-harjoitus oli mieluisa. Kaikki ryhmäläiset osallistuivat innokkaasti hahmopuun täyttämiseen, joka oli piirretty valkotaululle. Nuoret olivat itse tulostaneet hahmot. Ohjaajat kertoivat, että unelmat -teemaan nuorilla oli ollut helpointa tuottaa asioita mm. oma auto, matkustaminen, ammatin löytäminen. Unelmateemaa ryhmässä oli jatkettu siten, että osallistujat olivat myös miettineet, mitä kyseisen unelman saavuttaminen itseltä vaatii (koulutus – työ – raha).


Samiedussa puolestaan Hevari oli sisällytetty nuoren lukujärjestykseen. Valmennuksesta hahmopuu ja fiiliskierros oli jätetty pois, jotta kaikki nuoret voisivat osallistua ryhmätapaamisille. Biisejä Savonlinnassa kuunneltiin toiveiden mukaisesti perjantaisin kokkailujen lomassa. Unelmakartta oli ryhmälle mieluisa. Haastavia harjoituksia olivat olleet mm. ”Millainen olen parhaimmillani?”, joista oli selvitty tuetusti, ajan ja avoimen/sallivan keskustelun voimin.

 

 

Tuloksia kokeiluista:

 

Hyvinvoinnin lisääntymisen mittari

Hevariin osallistuneista nuorista (Valma-opiskelijat) 77 % koki, että Hevarilla oli myönteistä vaikutusta omaan hyvinvointiin. Tulos on Hevarin (Valma-ryhmä/Luovi) loppukyselyn kysymyksestä ”Oliko Hevaritunneille osallistumisesta myönteistä vaikutusta hyvinvointiisi?”

 

Hyvinvoinnin lisääntyminen oppilaitoksien nuorissa

Hevari-toteutusten jälkeen haastattelimme ryhmiä ohjanneita ammattilaisia (Valma/Telma-ryhmät).

Haastattelujen tulokset:

  • Oppilaitokset ovat saaneet Hevarista uusia työkaluja nuorten kanssa työskentelyyn.
  • Uudenlainen tapa toimia, tukee ryhmäytymistä, lisää ohjaajan ja nuorten välistä vuorovaikutusta ja luottamusta sekä on lisännyt nuorten itseilmaisua omasta elämästä. 
  • Teemat ovat mielenkiintoisia ja herättävät keskustelua sekä pohdintaa ryhmässä, nuoressa itsessään ja hänen omassa toiminnassaan. Mm. vahvuuksien läpikäyminen on ollut hyödyllinen teemakerta ennen työssäoppimisjaksoa.  
  • Nuorten hyvinvointi on lisääntynyt.
  • Hevarin käyttöä jatketaan.

 

Hevarin soveltuvuus kehitysvammaisten nuorten tarpeisiin

Kuntapuolen vammaispalvelujen ammattilaisia kouluttaessa ammattilaiset kertoivat, että Hevari ei sellaisenaan sovellu heidän asiakkailleen (89 %). Valmennusta tulee soveltaa, tiivistää ja keventää. Harjoituksia tulee yksinkertaistaa.

 

 

Aspan Hymis-hankkeessa (Hyvinvointia mielelle saavutettavasti) Hevarin materiaaleja ja harjoituksia muokataan tällä hetkellä saavutettavampaan muotoon. Hymis-hankkeesta enemmän: https://www.aspa.fi/tietoa-aspasta/hankkeet-ja-kehittamistoiminta/hymis/

 

 

Kiitämme kokeiluumme osallistuneita ammattilaisia ja nuoria yhteistyöstä.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Hellurei ja helkkarin tunteet! Vai miten se nyt meni?

Olen ollut mukana Omat avaimet -projektissa nyt reilun vuoden. Yksi puhutuimmista aiheesta meidän työntekijöiden kesken on ollut tunteet ja tunnetaidot.  Tunteet kuuluu osaksi meidän kaikkien joka päiväistä elämää. Tunteet on meidän reagointia tapahtuneisiin asioihin sillä hetkellä. Tunteetkaan ei kuitenkaan aina synny pelkän reaktion pohjalta vaan niihin vaikuttaa myös omat aikaisemmat kokemukset, uskomukset, asenteet ja omat tavoitteet. Eli hankala ja mielenkiintoinen aihe nämä tunteet, vai mitä? Parhaimmillaan saamme tunteista voimaa itselle ja samalla voimme välittää sitä ympärillä oleville ihmisille. Toki jokainen meistä tietää, että asia voi olla myös toisinpäin. Tunteet voivat myös viedä paljon voimia itseltä. Tulee kuitenkin aina muistaa, että tunteet eivät ole pysyviä vaan ne muuttuvat, hälvenevät ja häviävät. Omia tunteitakin oppii havannoimaan, tutkiskelemaan ja pohtimaan kriittisesti. Tämä auttaa tunteiden tunnistamisessa ja niiden käsittelyssä. "Miksi tun...

Minä selvisin- nyt haluan olla se, joka auttaa muita jaksamaan

Olen entinen mielenterveyskuntoutuja, nykyinen äiti, aviopuoliso ja tuoreen ADHD- diagnoosin omistaja. Valmistun pian tämän vuoden lopussa sosionomiksi (AMK). Elämäni ei ole ollut suoraviivaista ja helppoa, harvoin elämä sitä onkaan. Minulla on kuitenkin jotain erityistä annettavaa: ymmärrystä, joka ei synny kirjoista, vaan kokemuksesta. Olen ollut harjoittelussa 10 viikon ajan Aspa- säätiön ja Mielenterveyden keskusliiton yhteisessä Omat Avaimet 4you- toiminnassa. Aloitin vuonna 2018 kokemustoimijan tehtävissä, kun toiminta oli vielä projekti ja nyt olen saanut suorittaa viimeisen harjoitteluni Omat Avaimet 4you- toiminnassa. Eräänlainen ympyrä sulkeutuu harjoittelun päättymisen myötä ja se on hieman haikeaa. Harjoittelun aikana olen saanut käyttää luovia menetelmiä, ohjata ryhmiä ja kohdata ihmisiä matalalla kynnyksellä. Minun tarinani on muuttunut hyvin paljon näiden seitsemän vuoden aikana. Toimin edelleen satunnaisesti kokemustoimijana, mutta pääosassa puheenvuoroissani eivät ole...

Ajatuksia ja kokemuksia kuntouttavasta työtoiminnasta

Halusimme koota yhteen ja jakaa teillekin kokemuksiamme ja ajatuksiamme kuntouttavasta työtoiminnasta. Kerromme näistä molemmat omassa tekstissään. -Piia & Jenni- Olen ollut monta kertaa kuntouttavassa työtoiminnassa. Kun lopetin lukion, aloin ajelehtimaan elämässäni kun en päässyt opiskelemaan ja minulla ei ollut varasuunnitelmaa. Ensimmäisen kerran olin kuntouttavassa työtoiminnassa 19 vuotiaana, sain sisältöä päiviin ja sen pienen korvauksen per päivä. Olin tuolloin eräässä lahjatavaramyymälässä, ja sieltä sain innostuksen lähteä opiskelemaan merkonomiksi. Pääsin kouluun mutta opiskelujen edetessä tajusin että en kykenisi tekemään kaupanalan töitä (omasta mielestä) vaikean matematiikan vuoksi. Minulla ei ole ollut ikinä laskupäätä, prosenttilaskut pystyn vielä laskemaan tarpeen vaatiessa vaikka laskimella, mutta kun aletaan puhumaan siitä muusta matematiikasta niin se oli liikaa. Jokaisen matemaattisen aineen kokeen jouduin tekemään aina uudestaan koulunkäyntiavustajan k...