Miksi juuri minun lapseni? Miksi meidän perheemme, miksi minä? Olen suurimman osan elämästäni kipuillut oman mielenterveyteni ja tunne-elämän haasteiden kanssa, käynyt läpi traumoja ja haavoja, ollut syvissä vesissä monia vuosia niin miksi vielä tämäkin? Miksi nyt tämäkin, kun vihdoin olin saanut elämäni järjestykseen ja kaikki piti vihdoin olla hyvin? Miksi elämä heittää toisille eteen jatkuvasti kuraa ja toiset pääsevät niin helpolla? Mikä minun lastani vaivaa? Mikä tarkoitus tälläkin oli?
Näiden ajatusten ja katkeruuden
alle meinasin kadota, kun lapseni alkoi oireilemaan rajusti 6- vuotiaana ja
lopetti syömisen kokonaan. Siitä alkoi vuosien taistelu enkä niistä vuosista
muista paljoakaan. Lasten psykiatrinen poliklinikka tuli tutuksi, mutta sieltä
saimme todellista apua vasta viisi vuotta myöhemmin, syksyllä 2023, kun lapsen
psykologi soitti ja kertoi, ettei näe syytä jatkaa terapiaa, sillä tässä on
jotain muutakin. Hän ehdotti sairaalajaksoa, missä tehtäisiin laajat psykologin
testit. Puhkesin itkemään, sillä ajatus lapsen olemisesta sairaalassa ilman
vanhempia pelotti. Kysyin itseltäni, että tähänkö todella olimme tulleet? Eikö
muita keinoja enää ole? Sairaalajakso osoittautui kuitenkin lottovoitoksi. Vihdoin
meidät otettiin tosissaan. Vihdoin muutkin näkivät, kuinka isojen haasteiden
kanssa olimme kamppailleet vuosia, yksin. Odotimme sairaalajakson alkamista 2
kuukautta. Ne tuntuivat ikuisuudelta.
Lapseni sai keväällä
sairaalajakson aikana 2024 diagnoosit autismikirjon häiriö ja lievä
kehitysvamma, adhd hänelle diagnosoitiin jo aiemmin. Autismikirjon häiriöön hänellä liittyy myös
arfid, eli määrittelemätön syömishäiriö. Laajat oppimisen haasteet ja hahmotushäiriö
sekä aistiyliherkkyydet ovat myös isosti vaikuttaneet elämään etenkin
koulumaailmassa. Diagnoosien saaminen oli toki myös helpotus. Olin saanut
lopulta, vuosien epätietoisuuden ja valtavien itsesyytösten jälkeen vastauksia
lapseni haastavaan käyttäytymiseen, syömisen haasteisiin, pelkoihin,
kehitysviiveeseen, oppimisvaikeuksiin, jumittamisiin, impulsiivisuuteen ja
voimakkaaseen tunteeseen siitä, että kaikki ei todellakaan ole vain minun
kuvitelmaani.
Eikä minun syytäni. Palaveri,
missä nämä diagnoosit kerrottiin, saivat minut romahtamaan, sillä olin vuosia
kantanut hirveää syyllisyyttä siitä, että olen aiheuttanut lapselleni, tavalla
tai toisella, kaikki hänen oireilunsa. Jopa ammattilaisilla näkökulma oli ollut
koko ajan väärä ja syitä lapsen haasteisiin etsittiin pitkälti lapseni
varhaislapsuudesta ja siihen liittyvistä elämänmuutoksista sekä minun synnytyksen
jälkeisestä masennuksestani. Toki osaltaan ne ovat vaikuttaneetkin lapsen mieleen,
mutta eivät syy esimerkiksi lievään kehitysvammaan tai autismiin.
Diagnoosit toivat ymmärrystä
lastani kohtaan, siihen, miksi niin moni asia arjessa oli vaikeaa. Nyt sain varmuuden
siitä, ettei lapsi tehnyt asioita tahallaan, kokeillut vain rajojaan tai ollut
vain ”hankala”. Katsoinkin lastani nyt ihan eri tavalla, uusin silmin. Hän oli
sinnitellyt 4 vuotta koulussa, missä kaikki oli hänelle liikaa: vaatimustaso,
meteli ja pitkät koulupäivät. Ei ihmekään, että hän oli vuosia vihainen. Kuormitus
oli ollut valtava. Koulupalavereissa itkin aina huolesta, mutta sitä huolta ei
otettu tosissaan. Koitimme vain sinnitellä, uskoa, että kyllä se tästä vielä
paremmaksi muuttuu. Muuttuikin, siinä vaiheessa, kun sairaalakoulussa
erityisopettaja etsi pienluokan ja lapsi pääsi sinne. Hän ei ole ikävöinyt
entiseen kouluun päivääkään, vaikka sinne jäi paras ystäväkin. Vihdoin
lapselta, ja koko perheeltä on hävinnyt koulun aiheuttama valtava paine. Enää
ei tarvitse yrittää yltää mahdottomuuksiin. Lapsi on ymmärtänyt, että koulu voi
olla ihan kivaakin ja hän on saanut onnistumisen kokemuksia.
Terve lapsi opettaa paljon, mutta
erityislapsi erityisen paljon. Minä sain nämä molemmat. Olen saanut elää
vähänkuin kahdenlaista äitiyttä rinnakkain, kahden hyvin erilaisen lapsen
kanssa. Erityiseni on kasvattanut minua valtavasti. Hän on tehnyt minusta
sinnikkäämmän, rohkeamman, sanavalmiimman ja kärsivällisemmän. Hän on opettanut
armollisuutta ja priorisointia. Hän on opettanut rakastamaan silloinkin, kun on
tuntunut, että omat voimat ovat olleet aivan loppu. Tietämättään hän on pitänyt
minut elämän syrjässä kiinni silloinkin, kun on tehnyt mieli vain luovuttaa. Nuorempi
lapseni on ollut monella tapaa korjaava kokemus, korjannut haavoja, joita
epäonnistumisen tunteet äitinä ovat minuun viiltäneet. Hän on ollut kuiskimassa,
että äiti, sinä olet ihana ja tehnyt ihan oikeita asioita. Että äiti, sinä
riität.
Aina puhutaan diagnooseista, kuten itsekin liian usein teen, mutta muistutan aina lastani siitä, että hän on kaikkea muutakin kuin diagnoosinsa, vaikka onkin hyvä tiedostaa, mitä oireita mikäkin diagnoosi mahdollisesti aiheuttaa. Olen korostanut lapselleni esimerkiksi autisminkirjon hyviä puolia, kuten vahvaa oikeudentajua ja rehellisyyttä. Adhd:sta olen kertonut, että se voi olla myös supervoima ja että siitä on tehty kirjakin. Lapseni on myös valtavan luova, herkkä, hyväsydäminen, hauska ja huolehtivainen isosisko. Kaikkien diagnoosien takaa löytyy tyttö, joka on kuitenkin ennen kaikkea minun lapseni, täydellinen juuri sellaisena kuin on, mitään muuttamatta, tai mitään ottamatta hänestä pois.
Satu Niiranen
Omat avaimet 4You -toiminnan kokemusasiantuntija
Kommentit
Lähetä kommentti