Siirry pääsisältöön

Ohjaajana HEVARI-ryhmässä. Ajatuksia ja kokemuksia!


Moikka!

Olen Omat avaimet -projektin voimavaravalmentaja ja ollut alusta saakka kehittämässä ja testaamassa tätä ryhmätyömallia, joka on suunnattu nuorten aikuisten kanssa työskentelyyn. 

Olen ollut vetämässä neljää nuorille aikuisille suunnattua Hevari-ryhmää yhdessä kokemusasiantuntijanuorten kanssa.

Aiemmin tässä blogissa on kerrottu Hevarista työmenetelmänä ja keväällä 2019 pitämistämme Hevari-koulutuksistaammattilaisille, mutta nyt kerron vähän omia kokemuksia ja näkemyksiä ohjaajan roolista Hevarissa.

Ensimmäiset Hevari-ryhmät starttasivat syksyllä 2017 kahdella eri paikkakunnalla. Silloin Hevari pohjautui pitkälti Mielenterveyden keskusliiton Voimavaravalmennukseen, josta sitä kokeilujen kautta lähdettiin jalostamaan yhdessä nuorten kanssa. Myöhemmin Hevariin yhdistettiin myös Aspan henkilökeskeinen työote.

Alussa ajattelimme, että ryhmässä voisi olla jopa kymmenenkin nuorta, mutta jo ensimmäinen syksy osoitti, että kahdeksankin nuoren ”kuuleminen” teki aikataulusta tiukan, vaikka syksyn 2017 ryhmissä kokoontumisen kesto oli kolme tuntia. Mielestäni 4-6 osallistujaa per ryhmä on sopiva koko, koska silloin jokainen nuori on mahdollista kohdata myös yksilönä.

Ryhmiin ei ole ollut ns. hakumenettelyä tai lähetteellä ohjaamista. Tärkeää on ollut, että nuori on tullut omasta halustaan ryhmään ja päättänyt sitten tutustuttuaan ryhmässä oloon ja muihin ryhmäläisiin haluaako jatkaa Hevarissa. Yhteistyökumppanit ovat ansiokkaasti toimineet viestinviejinä ryhmien alkamisesta ja me projektityöntekijät olemme käyneet esittelemässä ryhmiä nuorille face to face.

Painotin ryhmien alussa nuorille aina sitä, että ryhmässä nuoren puhumia asioita ei kerrota eteenpäin esim. omalle hoitajalle tai kysellä hoitajalta taustatietoja nuoresta. Tämä osaltaan varmasti vaikutti luottamuksen syntymiseen ohjaajan ja ryhmäläisten välillä. Emme siis tienneet Hevarin osallistujista etukäteen mitään.
Teimme alkuhaastattelut jokaiselle ryhmään tulijalle ja se toimi oivallisena välineenä nuoren tutustumisessa ohjaajaan ja toisin päin. Siinä tilanteessa moni sitten kertoikin omia asioitaan ja toivomuksiaan mm. ryhmässä huomioimisen suhteen. Suosittelen lämpimästi Hevari-ohjaajaa haastattelemaan nuoret joko ennen ryhmien alkua tai heti ensimmäisten kertojen jälkeen.



Hevari-ohjaajan ei kannata säikähtää sitä, että alussa nuoret eivät puhu kovin paljoa ryhmissä, ja silloin ohjaajan rooli on aktiivisempi. Kannattaa vain luottaa siihen, että kyllä puhetta nuorilta alkaa lopulta tulla 😊, ja nuoret itse ottavat aktiivisemman roolin ryhmän kulussa.

Ensimmäisen ryhmäkerran jälkeen ohjaajalla voi olla hyvinkin epävarma tunne siitä, tuleeko seuraavaan ryhmään ketään.Kokemusasiantuntija-nuoren mukana olo ryhmässä esimerkkinä (ja myös ihan tavallisena ryhmäläisenä) madaltaa kynnystä tuoda omia ajatuksia ja mielipiteitä esiin.

Miltä sinusta tuntuisi kokemusasiantuntijanuoren mukaan ottaminen työpariksi ryhmää vetämään?

Tärkeimmäksi asiaksi Hevari-ryhmässä nostaisin nuoren kohtaamisen. Millä tavalla ohjaaja kohtaa nuoret? Meillä ammattilaisilla on monesti suuri tarve sanoa oma mielipiteemme, antaa ohjeita ja neuvoja. Olemme myös malttamattomia odottamaan vastausta, jotta nuori voisi pohtia asioita itse ja/tai yhdessä toisten ryhmäläisten kanssa.

Minulle ohjaajana oli tosi hämmentävää huomata se imu, joka ryhmissä syntyi, ja joka sai ryhmäläiset aina uudestaan tulemaan ryhmään. Omaan identiteettiin liittyvien asioiden pohtimiselle oli selvää tarvetta. Ryhmien teemat olivat osin haastaviakin, mutta joku nuori totesikin, ettei ole missään aiemmin joutunut miettimään esimerkiksi arvojaan.

Ryhmien teemoja mietittiin ja kokeiltiin näiden vajaan kolmen vuoden ajan ryhmissä ja nyt voin tyytyväisenä todeta, että se kannatti. Kymmenen ryhmäkerran setti on tiivis paketti ja erään nuoren sanoin se käynnistää prosessin, joka jatkuu Hevarin jälkeenkin.

-Anna-

Käy tutustumassa sähköiseen HEVARI-oppaaseen tästä!



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Hellurei ja helkkarin tunteet! Vai miten se nyt meni?

Olen ollut mukana Omat avaimet -projektissa nyt reilun vuoden. Yksi puhutuimmista aiheesta meidän työntekijöiden kesken on ollut tunteet ja tunnetaidot.  Tunteet kuuluu osaksi meidän kaikkien joka päiväistä elämää. Tunteet on meidän reagointia tapahtuneisiin asioihin sillä hetkellä. Tunteetkaan ei kuitenkaan aina synny pelkän reaktion pohjalta vaan niihin vaikuttaa myös omat aikaisemmat kokemukset, uskomukset, asenteet ja omat tavoitteet. Eli hankala ja mielenkiintoinen aihe nämä tunteet, vai mitä? Parhaimmillaan saamme tunteista voimaa itselle ja samalla voimme välittää sitä ympärillä oleville ihmisille. Toki jokainen meistä tietää, että asia voi olla myös toisinpäin. Tunteet voivat myös viedä paljon voimia itseltä. Tulee kuitenkin aina muistaa, että tunteet eivät ole pysyviä vaan ne muuttuvat, hälvenevät ja häviävät. Omia tunteitakin oppii havannoimaan, tutkiskelemaan ja pohtimaan kriittisesti. Tämä auttaa tunteiden tunnistamisessa ja niiden käsittelyssä. "Miksi tun...

Minä selvisin- nyt haluan olla se, joka auttaa muita jaksamaan

Olen entinen mielenterveyskuntoutuja, nykyinen äiti, aviopuoliso ja tuoreen ADHD- diagnoosin omistaja. Valmistun pian tämän vuoden lopussa sosionomiksi (AMK). Elämäni ei ole ollut suoraviivaista ja helppoa, harvoin elämä sitä onkaan. Minulla on kuitenkin jotain erityistä annettavaa: ymmärrystä, joka ei synny kirjoista, vaan kokemuksesta. Olen ollut harjoittelussa 10 viikon ajan Aspa- säätiön ja Mielenterveyden keskusliiton yhteisessä Omat Avaimet 4you- toiminnassa. Aloitin vuonna 2018 kokemustoimijan tehtävissä, kun toiminta oli vielä projekti ja nyt olen saanut suorittaa viimeisen harjoitteluni Omat Avaimet 4you- toiminnassa. Eräänlainen ympyrä sulkeutuu harjoittelun päättymisen myötä ja se on hieman haikeaa. Harjoittelun aikana olen saanut käyttää luovia menetelmiä, ohjata ryhmiä ja kohdata ihmisiä matalalla kynnyksellä. Minun tarinani on muuttunut hyvin paljon näiden seitsemän vuoden aikana. Toimin edelleen satunnaisesti kokemustoimijana, mutta pääosassa puheenvuoroissani eivät ole...

Ajatuksia ja kokemuksia kuntouttavasta työtoiminnasta

Halusimme koota yhteen ja jakaa teillekin kokemuksiamme ja ajatuksiamme kuntouttavasta työtoiminnasta. Kerromme näistä molemmat omassa tekstissään. -Piia & Jenni- Olen ollut monta kertaa kuntouttavassa työtoiminnassa. Kun lopetin lukion, aloin ajelehtimaan elämässäni kun en päässyt opiskelemaan ja minulla ei ollut varasuunnitelmaa. Ensimmäisen kerran olin kuntouttavassa työtoiminnassa 19 vuotiaana, sain sisältöä päiviin ja sen pienen korvauksen per päivä. Olin tuolloin eräässä lahjatavaramyymälässä, ja sieltä sain innostuksen lähteä opiskelemaan merkonomiksi. Pääsin kouluun mutta opiskelujen edetessä tajusin että en kykenisi tekemään kaupanalan töitä (omasta mielestä) vaikean matematiikan vuoksi. Minulla ei ole ollut ikinä laskupäätä, prosenttilaskut pystyn vielä laskemaan tarpeen vaatiessa vaikka laskimella, mutta kun aletaan puhumaan siitä muusta matematiikasta niin se oli liikaa. Jokaisen matemaattisen aineen kokeen jouduin tekemään aina uudestaan koulunkäyntiavustajan k...