Siirry pääsisältöön

Mitä Omat Avaimet- projekti on merkinnyt minulle?


Olen osallistunut ryhmiin ja tapahtumiin sekä olen ollut projektissa kokemusasiantuntijana huhtikuusta 2019. Minun on ollut aina helppo tulla projektin järjestämiin toimintoihin ja tapahtumiin esimerkiksi Olokkariin, mistä pidin erittäin paljon.

Omat avaimet-projektin toimistolla on aina ollut hyvä tunnelma ja sen takia olenkin odottanut aina innolla seuraavaa kertaa, oli kyse sitten ryhmästä, erilaisista toiminnoista tai kokemusasiantuntijuuteen liittyvissä töissä. Olen myös aina kokenut, että minut on hyväksytty täysin omana itsenäni!


Haaveilin aikoinaan kokemusasiantuntijuudesta ja vertaistukiohjaajan vapaaehtoistyöstä koska halusin auttaa toisia ihmisiä, jotka ovat kenties samanlaisessa elämänvaiheessa kuin minä. Itse olisin kaivannut vertaistukea ja tietoa muilta sairastuneilta diagnoosin saatuani.

Omat Avaimet-projekti on mahdollistanut tämän haaveen! Melkein pompin riemusta, kun minulta kysyttiin, että kiinnostaisiko kokemusasiantuntijuus. Projektilla on ollut myös iso osa elämänlaatuni parantamisessa. Kärsin välillä pahastakin yksinäisyydestä, ja se että olen voinut tulla vaikka vaan kirjoittamaan blogitekstiä, on jo piristänyt minua huomattavasti ja voin samalla vaihtaa muutaman sanan työntekijöiden kanssa. Se on merkinnyt minulle paljon.

Kaikki työntekijät ovat mahtavia luonteita, ja jokaisen kanssa on tullut keskusteltua milloin mistäkin. Muistan kun elokuussa olin vähän huonommassa kunnossa eksäni takia ja samana päivänä oli projekti järjestänyt nuorille tapahtuman. Tulin auttamaan illan ajaksi, ja siinä illan mittaan projektipäällikkö näki etten ole ihan kunnossa. Hän veti minut syrjemmälle jutellakseen minun kanssani, ja varmisti että pärjään. Olen tästä kiitollinen.

Ollessani hevari-ryhmässä, olin juuri kotiutunut osastolta. Minulla oli vaikeaa, olin ahdistunut ja paniikissa. Minulle kuitenkin annettiin oma tila, ja samana iltana soitin ryhmän vetäjälle ja kerroin kotiutuneeni osastolta juuri paria tuntia aiemmin ennen ryhmään tuloa, ja sen takia olin niin hiljainen. Hän oli ymmärtäväinen, ja kysyi miten hän voisi auttaa minua sopeutumaan ryhmään. Pyysin vain ettei hän ota minua ns. silmätikuksi vaan antaa minun itse aukaista suuni kun siltä tuntuu. Näin hän teki, ja puolessa välissä ryhmää olin jo oma itseni.


Voin todellakin sanoa projektin parantaneen elämääni. Yksinäisyys on vähentynyt, olen saanut järkevää tekemistä päiviin, mutta olen myös joutunut haastamaan itseni ja astumaan epämukavuusalueelle. Esimerkiksi monologin esittäminen 150 ihmiselle oli tällainen saavutus, mitä en koskaan ajatellut tekeväni. Ja voisin ehkä jopa ajatella että koska selvisin siitä, selviän melkein mistä tahansa. Esiintyminen on yksi pahimpia pelkojani nimittäin.

Toivon todella, että projekti saisi jatkoa. Välillä kaipaan sitä, kuinka tapahtumia suunnitellessa nauru raikaa niin, että se kuuluu varmasti pitkän matkan päähän. Toivon projektille myös jatkoa meidän kaikkien yksinäisten nuorten puolesta.

Pitäkää peukkuja myönteisen jatkopäätöksen puolesta!

-Piia-



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Luovuudella mielenrauhaa & iloa

Olen Piia, kohta 31- vuotias neitokainen Iisalmesta. Seuraa minulle pitävät kaksi kissaa ja vaikka olenkin pysyvällä työkyvyttömyyseläkkeellä mielenterveysongelmien takia, niin käyn ns. töissä tienaamassa muutaman euron ylimääräistä. En osaa soittaa, laulaa tai piirtää, joten minun luovat menetelmäni ovat valokuvaus, kirjottaminen ja käsitöiden tekeminen.  Minusta on tärkeää että ihminen saa toteuttaa itseään, oli kyseessä sitten maalaaminen tai soittaminen tai käsityöt. Olen huomannut, että kun valokuvaan niin saavutan eräänlaisen mielenrauhan, jonka aikaansaamiseksi on aikoinaan pitänyt joogata tunnin ajan. Minulla on kova halu luoda jotain kaunista ja kuvaamamalla luon omalta osaltani sitä tähän maailmaan. Minulla on myös ilonaiheet aika harvassa, mutta valokuvaamalla saavutan myös suurta iloa ja jonkinsortin tyydytystä kun kuvaamanani kohde välittyy linssin kautta juuri sellaisena kuin haluan sen esittää. Luovuus näkyy elämässäni pääosin valokuvaamisena ja kuvien muokkaamisena. T

Yksilövalmennus -Kohtaa nuori aidosti, empaattisesti ja kiireettömästi.

Olemme Omat avaimet-projektissa kehittäneen ryhmätyömenetelmän HEVARI:n rinnalle myös yksilövalmennuksen työmenetelmän.  Idea yksilövalmennuksesta syntyi, kun keskustelimme työyhteisössämme niistä nuorista aikuisista, jotka eivät osallistuneet tarjolla oleviin ryhmätoimintoihin. Yksilövalmennus työmenetelmä on suunnattu n. 18-29 -vuotiaille nuorille aikuisille mutta se on helposti sovellettavissa omaan työhön sopivaksi ja erilaisille kohderyhmille. Syitä ryhmätoimintaan osallistumattomuudelle voi olla monia, mutta erityisesti olemme havainneet, että syynä on usein sosiaalisten tilanteiden pelko, huono itsetunto sekä toivottomuuden tunne omaa elämää kohtaan.  Monet nuoret eivät koe myöskään ryhmämuotoista toimintaa heille sopivaksi. Halusimmekin lähteä vastaamaan näiden nuorten tarpeita ja kannustamaan kenties yksilövalmennuksen jälkeen osallistumista ryhmätoimintaan jossakin vaiheessa tulevaisuutta.  Yksilövalmennuksen työmenetelmää lähdettiin ideoimaan yhdessä myös meidän yhte

Hellurei ja helkkarin tunteet! Vai miten se nyt meni?

Olen ollut mukana Omat avaimet -projektissa nyt reilun vuoden. Yksi puhutuimmista aiheesta meidän työntekijöiden kesken on ollut tunteet ja tunnetaidot.  Tunteet kuuluu osaksi meidän kaikkien joka päiväistä elämää. Tunteet on meidän reagointia tapahtuneisiin asioihin sillä hetkellä. Tunteetkaan ei kuitenkaan aina synny pelkän reaktion pohjalta vaan niihin vaikuttaa myös omat aikaisemmat kokemukset, uskomukset, asenteet ja omat tavoitteet. Eli hankala ja mielenkiintoinen aihe nämä tunteet, vai mitä? Parhaimmillaan saamme tunteista voimaa itselle ja samalla voimme välittää sitä ympärillä oleville ihmisille. Toki jokainen meistä tietää, että asia voi olla myös toisinpäin. Tunteet voivat myös viedä paljon voimia itseltä. Tulee kuitenkin aina muistaa, että tunteet eivät ole pysyviä vaan ne muuttuvat, hälvenevät ja häviävät. Omia tunteitakin oppii havannoimaan, tutkiskelemaan ja pohtimaan kriittisesti. Tämä auttaa tunteiden tunnistamisessa ja niiden käsittelyssä. "Miksi tun